11 آبان 1398

برگزاری نمایشگاه بازی های فکری به مناسبت روز دانش آموز (12 الی 14 آبان)

مولف: شیلا جباری   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:

بازی های ارائه شده در نمایشگاه

1= ایروپولی: هدف از بازی ایروپولی که بر اساس بازی بین‌المللی و پرفروش مونوپولی طراحی شده، آموزش مدیریت پول و افزایش هوش مالی است. در این بازی بازیکنان تاس می‌اندازند و با مقدار پول ثابتی که در آغاز بازی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، املاک خیابان‌های مختلف شهر تهران قدیم را خریداری می‌کنند و اگر کسی در ملک آن‌ها فرود بیاید، از آن‌ها کرایه می‌گیرند. وجود کارت‌های شانس، امکان ساخت و ساز خانه و هتل در املاک و چالش‌هایی مثل تصادف، بیمارستان و جریمه، بازی را به دنیای واقعی شبیه‌تر کرده و بر جذابیت آن افزوده است. محتویات ایروپولی شامل صفحه‌ی بازی از جنس مقوای سخت، 28 کارت مالکیت، ۱۹ کارت شانس، پول اسکناس در ۷ مدل، ۱۲ هتل پلاستیکی، ۳۲ خانه‌ی پلاستیکی، ۵ مهره‌ی رنگی بازیکنان و دفترچه‌ی راهنمای بازی است.

2- بزنگا: یک بازی گروهی پر از شادی و هیاهوست. این بازی شامل ۹۰ عدد کارت دایره‌ای شکل و یک زنگ فلزی است. هر کارت سه مشخصه دارد: عدد، رنگ و شکل دور دایره. بازیکنان باید به محض دیدن دو کارت که از نظر یکی از این مشخصه‌ها شبیه هم هستند، زنگ را به صدا در بیاورند. مبنای این بازی هوشیاری و دقت در خوب دیدن است. نحوه بازی به طور مفصل در راهنمای بازی آمده و روش‌های مختلفی پیشنهاد شده است. اما فراموش نکنیم که هر بازی را می‌توانیم با خلاقیت خود به گونه‌های مختلف دیگری انجام دهیم. دقت و تمرکز، افزایش اعتماد به نفس و هوشیاری از مهمترین اهداف این بازی است.

3- بلاک آس: یک بازی صفحه‌ای انتزاعی و استراتژیک است که می‌توان آن را به صورت ۱ تا ۴ نفره بازی کرد. هدف بازی چیدن تمامی یا بیشترین قطعه در صفحه بازی است. روش بازی به این صورت است که هر یک از بازیکنان پس از انتخاب رنگ خود، به نوبت یکی از قطعاتش را در صفحه بازی قرار می‌دهد به شرطی که هر قطعه‌ی جدید فقط از یک گوشه به قطعه‌ی همرنگ خودش متصل باشد. با توجه به این قانون هر کس تلاش می‌کند مهره‌های خود را طوری بچیند که راه را بر چیدن مهره‌های حریفان ببندد. در انتها، کسی که بیشترین قطعه را در صفحه چیده باشد، برنده است.

4- پازل سه بعدی

5- جنگا کلاسیک

6- جنگولک: سال‌ها سال پیش، دسته‌ای از موجودات فضایی به زمین آمدند و در اینجا مأموریتی سرّی انجام دادند. آخرین مرحله‌ی مأموریتشان برگرداندن اجزایی از چند حیوان بود که با خود برده بودند؛ اما وزیدن هر چند وقت یکبار گردباد کار را برایشان سخت دشوار می‌کرد! در بازی جنگولک شما در نقش این موجودات فضایی تلاش می‌کنید به سرعت و پیش از وزیدن گردباد، اجزا را جمع کنید. این بازی شامل ۷ کارت هم‌گروهی (۳ جفت کارت مشترک و یک کارت رییس)، ۸ کارت گِرد، ۴۹ کارت اجزای حیوانات، ۱۰۰ ژتون رنگی، ۷ کارت گردباد و راهنمای بازی است. جنگولک علاوه بر فراهم کردن فرصتی برای یک بازی شاد و پر هیجانِ دورِهمی، مهارت‌هایی همچون قدرت ارتباط با دیگران، تصمیم‌گیری، سرعت عمل، دقت و تمرکز را افزایش می‌دهد.

7- دست چین: این بازی از یک سری کارت ، که درهر کارت تصاویری با نماد پنج رنگ با حالات مختلف وجود دارد. علاوه برکارتها 5 عدد لیوان رنگی و یک عدد زنگ هم وجود دارد.فرد با نگاه کردن به تصویر می بایستی به صورت سمبلیک 5لیوان خود را دقیقا در همان وضعیتی که در کارت آمده است بچیند.و این نیاز به قدرت تشخیص قوی و دریافت اطلاعات دیداری سریع دارد. هرچه سرعت عمل شما دراین کار بیشتر باشد موفق تر خواهیدبود. هر بازیکنی که بتواند زودتر لیوانهای خود را به طور صحیح بچیند زنگ را به صدا در می آورد.در پایان برنده بازی کسی است که کارتهای بیشتر را از آن خود کرده باشد .کودکان با انجام این بازی سرعت واکنش دیداری خود را افزایش داده و همچنین چون علاوه بر دیدن می بایستی که لیوانها را بچینند می بایستی دست ورزی قوی هم داشته باشند .بازیکن در لحظاتی که این بازی را انجام میدهد باید کاملا متمرکز باشد و به همین دلیل این بازی به تمرکز بالایی نیاز دارد. تقویت حافظه آنی ، تقویت حافظه دیداری ، افزایش سرعت عمل ، افزایش سرعت واکنش و عکس العمل ، و بالا رفتن قدرت تمرکز از مهمترین مواردی است که از بازی با این محصول به آن خواهیم رسید.

8- بازی ریورسی: یک بازی دو نفره‌ی مبتنی بر تفکر استراتژیک شامل یک صفحه‌ی بازی ۸×۸ خانه‌ای و ۶۴ مهره‌ی دو رنگ است. در ابتدا دو مهره از طرف رنگ سفید و دو مهره از طرف رنگ سیاه، به صورت ضربدری وسط صفحه قرار می‌گیرند.هر یک از بازیکنان یک رنگ را انتخاب و به نوبت یک مهره به صفحه اضافه می‌کنند، به شرطی که بتوانند مهره یا مهره‌های رنگ حریف را بین مهره‌های خود گرفتار کنند و رنگ آن‌ها را به نفع خود برگردانند. بازی ادامه می‌یابد تا تمام صفحه پر شود یا دیگر کسی نتواند مهره‌ای به صفحه اضافه کند. در پایان کسی که مهره‌ی بیشتری روی صفحه داشته باشد، برنده است. علاوه بر پرورش تفکر استراتژیک و قدرت حل مسئله، تقویت قدرت پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ازجمله اهداف این بازی است.

9- گابلت: یک شکل جدید از بازی دوز بصورت استراتژیک و پیچیده‌تر است. برنده بازی کسی است که به صورت عمودی، افقی یا مورب ۴ مهره‌ی خود را ردیف کند.  بازیکنان به نوبت یک مهره‌ی جدید را وارد بازی می‌کنند یا یکی از مهره‌های خود را روی صفحه حرکت می‌دهند. نکته‌ی جالب در این بازی این است که مهره‌های بزرگتر می‌توانند مهره‌های کوچک‌تر را اصطلاحاً قورت بدهند و روی آن‌ها سوار شوند. در عین حال باید کاملاً مراقب برداشتن مهره‌ها بود؛ زیرا ممکن است زیر آن مهره‌ی دیگری باشد که آشکار شدنش شما را از یک برنده احتمالی به یک بازنده‌ی حتمی تبدیل کند.

10- لغت‌نومچه: یک بازی دورهمی مشارکتی است که در آن همه با هم کمک می‌کنند لغات بیشتری را درست حدس بزنند. بازی شامل ۱۱۰ کارت لغت، ۷ صفحه‌ی وایت‌بردی، ۷ ماژیک وایت‌برد، ۱ پایه، ۱ تخته پاک‌کن و راهنمای بازی است. پرورش هوش کلامی، تقویت پردازش اطلاعات و قدرت تداعی از جمله دستاوردهای این بازی به شمار می‌رود که انجام آن ضمن فراهم کردن اوقاتی خوش و لذت‌بخش، حس همکاری و مشارکت را در بین بازیکنان افزایش می‌دهد.

11- نمیریه: از آن دسته بازی‌های کارتی به شدت اعتیادآور است که در آن بازیکنان به نوبت کارت می‌کشند و اگر بخت با آن‌ها یار نباشد، با کشیدن کارت اجل معلق از بازی بیرون می‌روند. بقیه‌ی کارت‌ها، هر یک به نحوی، به بازیکنان کمک می‌کنند تا از اجل معلق فرار کنند. این بازی شامل ۵۵ کارت است که می‌توان با آن‌ها ۲ تا ۵ نفره بازی کرد. البته روش بازی این قابلیت را دارد که بتوان با اضافه کردن یک دست کارت دیگر تعداد بازیکنان را به ۹ نفر رساند. بالا بردن میزان تاب‌آوری بازیکنان یکی از جمله اهدافی است که این بازی دنبال می‌کند. افزایش قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی نیز از نتایج بازی نمیریه محسوب می‌شود.

12- کریدور: یک بازی استراتژیک مشهور و بین‌المللی با قواعد ساده و در عین حال تکنیک‌های جذاب است. در ابتدای بازی بازیکنان آدمک خود را در خانه‌ی وسط ردیف اول سمت خود قرار می‌دهند. هر بازیکن می‌تواند در نوبت خود یا آدمک خود را حرکت دهد (یک خانه افقی یا عمودی)  و یا یک مانع در صفحه قرار دهد و مسیر حرکت را مسدود کند. باید توجه داشت که نمی‌توان مسیر حریف را به کلی بست و حداقل یک راه برای رسیدن به انتهای صفحه برای بازیکنان باید باز بماند. بازیکنی که بتواند زودتر آدمک خود را به طرف دیگر صفحه بازی برساند، برنده است. این بازی را می توان ۲ یا ۴ نفره انجام داد. تقویت قدرت برنامه‌ریزی و حل مساله و پرورش تفکر استراتژیک از اهداف این بازی به شمار می‌رود.

13- کوغول: در این بازی گروهی ۲ تا ۱۰ نفره باید به دنبال غول بازیگوش و کوچولویی باشیم که هر لحظه به رنگی دیگر و شکلی دیگر در می‌آید. کوغول حاوی ۲۵ کاشی مقوایی، ۴ تاس مخصوص (نشانگر جهت، شکل، رنگ و طرح غول کوچولو)، ۳۰ سکه برای شمارش امتیاز و راهنمای بازی است. انجام این بازی دو نیمکره‌ی چپ و راست مغز را به شدت درگیر می‌کند و از این طریق بر هماهنگی بین آن‌ها می‌افزاید. در عین حال سرعت پردازش اطلاعات و سرعت عمل بازیکنان را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. از همه‌ی این‌ها گذشته، کوغول ساعات خوش و لذت‌بخشی برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه به وجود می‌آورد.

14- کیوبیتس: یک بازی فوق‌العاده برای تقویت هوش فضایی-دیداری است. این بازی را می‌توان یک نفره، دو نفره یا به صورت مشارکتی انجام داد. هر جعبه‌ی کیوبیتس شامل دو صفحه‌ی بازی چوبی، ۳۲ مکعب پلاستیکی در دو رنگ، ۱۰۵ کارت معمای شماره‌گذاری شده و راهنمای بازی است. هر کارت نشان‌دهنده‌ی الگویی است که بازیکنان باید با کمک ۱۶ مکعب خود آن را بازسازی کنند. هر بازی شامل ۳ دور و هر دور در برگیرنده‌ی سه روش مختلف است. در هر روش مهارت‌های متفاوتی تقویت می‌شود: در روش اول سرعت تفکر و عمل مورد نظر است؛ در روش دوم کمی شانس چاشنی بازی می‌شود؛ و در روش سوم قدرت حافظه‌ی دیداری بازیکنان به چالش طلبیده می‌شود.

تعداد مشاهده (73)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "برگزاری نمایشگاه بازی های فکری به مناسبت روز دانش آموز (12 الی 14 آبان)"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید